Nya partners hos Axcel

den 8 juni 2016

Som ett led i förberedelserna inför Axcels fond V tillträder Thomas Blomqvist som ny partner hos Axcel i Stockholm, och i Köpenhamn befordras Lars Cordt till partner. Axcel V kommer som tidigare meddelats att få Christian Schmidt-Jacobsen i spetsen som Managing Partner med Christian Frigast som ordförande för managementbolaget.

Thomas Blomqvist är 48 år, och tillträder nu som ny partner hos Axcel med bas i Stockholm. Thomas har omfattande erfarenhet av riskkapitalfonder. Han har varit partner och ansvarig för Norden hos den amerikanska riskkapitalfonden The Riverside Company, som bl.a. administrerar en europeisk midmarketfond. Hos Riverside har Thomas genomfört åtta investeringar, varav sju i Norden.

Thomas Blomqvist har tidigare arbetat som investment banker hos Morgan Stanley och JPMorgan i London. Han har en M.Sc. i ekonomi och en MBA från INSEAD.

"Med sin gedigna nordiska riskkapitalbakgrund kommer Thomas Blomqvist att passa mycket väl in hos Axcel. Jag är övertygad om att han i hög grad kommer att bidra till att utveckla våra aktiviteter i Sverige”, säger Christian SchmidtJacobsen.

Christian Schmidt-Jacobsen ser också fram emot samarbetet med Lars Cordt i Axcels partnergrupp:

"Lars Cordt har varit hos Axcel i 10 år och han representerar, både på det personliga och på det fackliga planet, de värden som vi gärna vill gynna hos Axcel. Han har bl.a. varit djupt involverad i PANDORA, och har därefter arbetat med bl.a. Mita-Teknik. Lars har dessutom drivit arbetet med att utveckla vårt värdeskapandekoncept – AXCELerate – som i ännu högre grad ska bidra till att utveckla våra verksamheter. Vi är därför glada över att Lars nu blivit en del av

Axcels partnergrupp."

Det sker andra förändringar i Axcels partnergrupp: Casper Lykke Pedersen och

Jørgen Lindholm Lau har valt att frånträda som partners hos Axcel, när investeringsperioden löper ut för Axcel IV i slutet av september 2016, eftersom de båda vill kunna ägna sig mera åt andra aktiviteter. Casper Lykke Pedersen tillträdde hos Axcel under 2005 och Jørgen Lindholm Lau under 2006.

Om dessa förändringar säger Axcels nuvarande Managing Partner, Christian Frigast:

"Jag respekterar att Casper och Jørgen inte har velat binda sig för ännu en fond, men med våra två nya partners och med Christian Schmidt-Jacobsen väl ombord står vi nu bra rustade att leda Axcel ut på nästa resa."

Efter dessa ändringar kommer Axcels partnergrupp att bestå av:

Christian Schmidt-Jacobsen, Managing Partner

Christian Bamberger Bro

Thomas Blomqvist

Lars Cordt

Christian Frigast, styrelseledamot i Axcel Management och Axcels investeringskommitté Peter Nyegaard, CFO Vilhelm Sundström

Nikolaj Vejlsgaard

Se den nuvarende partnergrupp här: http://www.axcel.dk/team/partnere.aspx

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fyra fonder med sammanlagt ca SEK 12,5 miljarder i kapitalåtaganden. Fonderna har genomfört 43 investeringar och mer än 80 större kompletteringsförvärv till dessa. 35 av företagen har sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 8 företag som tillsammans har en omsättning på närmare 7 miljarder SEK och ca 4000 medarbetare. För mer information, se www.axcel.se.

Joachim Sperling

E-post: js@axcel.dk