Nya partners hos Axcel

den 1 februari 2019

Christoffer Müller och Asbjørn Mosgaard Hyldgaard har utsetts till partners i Axcel från den 31 mars 2019. Samtidigt lämnar Nikolaj Vejlsgaard och Vilhelm Sundström bolaget.

Christoffer Müller (36) har arbetat på Axcel sedan 2009 och ansvarar för investeringarna i Frontmatec och Mountain Top Group. Han är vice styrelseordförande i båda företagen. Christoffer har dessutom arbetat med en rad andra investeringar under sina 10 år hos Axcel och är även styrelseledamot i Axcelfuture.

Asbjørn Mosgaard Hyldgaard (37) har arbetat på Axcel sedan 2007 och ansvarar för investeringen i GUBI, där han är vice styrelseordförande. Asbjørn har även arbetat med Axcels övriga investeringer, bland annat den framgångsrika vändningen i Ball Group.

Axcels Managing Partner, Christian Schmidt-Jacobsen, kommenterar utnämningarna så här:

Det är ett stort nöje att få hälsa både Asbjørn och Christoffer välkommen till partnergruppen hos Axcel. De har både varit hos oss i många år och har bidragit på ett avgörande sätt till Axcels utveckling och vår kultur. Båda har visat starka resultat och förmåga att hitta de rätta investeringsmöjligheterna. Därför är de nu redo att ta språnget till nästa nivå, vilket både Axcel och våra investerare kommer att få glädje av.

I samband med utnämningen av Christoffer och Asbjørn avtalades det även att Nikolaj Vejlsgaard och Vilhelm Sundström lämnar partnergruppen i slutet av mars.

Christian Schmidt-Jacobsen:

Jag vill tacka Vilhelm Sundström och Nikolaj Vejlsgaard för deras mångåriga insats i Axcel. Nikolaj var en av Axcels första medarbetare, och han har genom åren haft en avgörande del i att Axcel i dag är Danmarks ledande riskkapitalfond. I synnerhet Nikolajs arbete med PANDORA förtjänar att nämnas. Det bidrog till att Axcel III blev en av Europas bästa fonder någonsin. Vilhelm var den första anställda i Sverige och har under åren arbetat med att bygga upp Axcel på den svenska marknaden, där teamet i dag har genomfört nio investeringar och fem exits. Jag vill särskilt nämna Vilhelms arbete med Nordic Waterproofing och deras börsnotering, som gav investerarna mycket god avkastning.

Jag ser fram emot samarbetet med Asbjørn och Christoffer i Axcels partnergrupp och önskar samtidigt Nikolaj och Vilhelm ett stort lycka till inför framtiden. Axcel har nu genomfört sitt generationsskifte, som inleddes med att jag tillträdde som Managing Partner 2015. Nu har vi ett enastående team som kommer att leverera starka resultat genom våra investeringar”, avslutar Christian Schmidt-Jacobsen.