Lyckad börsnotering av Nordic Waterproofing i Stockholm

den 13 juni 2016

Under börsnoteringen fredagen den 10 juni utbjöds 69% av aktierna till försäljning och med en aktiekurs på 71 ligger marknadsvärdet för Nordic Waterproofing nu på knappt SEK 1,7 miljarder. Det var stort intresse för aktien, som blev rejält övertecknad.

Nordic Waterproofing etablerades i sin nuvarande form under 2011 av Axcel under en så kallad carveout av taktäckningsaktiviteterna i svenska Trelleborg AB resp. finska Lemminkäinen Oy. Bolaget är idag en ledande nordisk aktör inom taktäckningsbranschen, med en omsättning på knappt SEK 1,7 miljarder.

Under Axcels och medinvestorn KIRKBI:s ägarperiod har Nordic Waterproofing mer än fördubblat sin avkastning (EBITDA) till SEK 204 miljoner under 2015.

Om detta säger Christian Frigast, som är Managing Partner hos Axcel och styrelseledamot i Nordic Waterproofing: "Börsnoteringen av Nordic Waterproofing i Sverige med en avkastningsmultipel på 9,6x visar att den svenska IPO-marknaden är mycket välfungerande. Bolaget får således 6 000 retailinvestorer och mer än 100 institutionella investorer från Norden, EU och USA. Och med tre betydande svenska cornerinvestorer, som tillsammans tecknade sig för 23% av aktieboken, har Nordic Waterproofing nu en solid investorbas, som lovar gott för framtiden."

Vid börsnoteringen såldes ca 2/3 av det totala aktiekapitalet, vilket innebär att aktieboken övertecknades flera gånger om. Axcel och KIRKBI kommer nu att ha en inlåsningsperiod på 180 dagar.

"Den lyckade börsnoteringen med både svenska och internationella investorer kommer att ge Nordic Waterproofing en god start som börsnoterat bolag. Axcel, som fortfarande är bolagets största aktieägare kommer att fortsätta arbetet i styrelsen för att säkerställa att bolaget motsvarar marknadens förväntningar", säger Vilhelm Sundström, som är partner hos Axcel och ansvarig för investeringen i Nordic Waterproofing.

Rådgivare

ABG Sundal Collier och Carnegie är Joint Global Coordinators och Joint Bookrunners. Moelis & Company UK LLP är Nordic Waterproofings och Axcels finansiella rådgivare. Roschier och Plesner är juridiska rådgivare.

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fyra fonder med sammanlagt ca SEK 12,5 miljarder i kapitalåtaganden. Fonderna har genomfört 43 investeringar och mer än 80 större kompletteringsförvärv till dessa. 35 av företagen har sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 8 företag som tillsammans har en omsättning på närmare 7 miljarder SEK och ca 4000 medarbetare. För mer information, se www.axcel.se.

Om Nordic Waterproofing

Nordic Waterproofing etablerades i sin nuvarande form under 2011 av Axcel genom en fusion mellan svenska och danska dotterbolag till Trelleborg AB och Lemminkäinen Oy. Idag är Nordic Waterproofing en av Nordeuropas ledande leverantörer av taktäckningsprodukter. Bolaget levererar högkvalitativa produkter och lösningar inom taktäckning till Sverige, Finland, Danmark, Norge, Belgien, Holland, Polen, Storbritannien och Tyskland. Bolaget marknadsför sina produkter och lösningar under nio varumärken, varav de flesta hör till de mest etablerade och erkända varumärkena inom sina respektive marknader, såsom Mataki, Trebolit, Phønix Tag Materialer, Kerabit, Nortett och SealEco. För mer information, se www.nordicwaterproofing.com.

Ytterligare information om börsnoteringen finns att läsa här: