Björn Larsson tillträder som partner hos Axcel

den 10 maj 2019

Med anställningen av Björn Larsson som ny partner stärker Axcel sitt team i Sverige.

Björn Larsson, som är 38 år, tillträder som ny partner hos Axcel med bas i Stockholm. Björn är för närvarande Group CFO på Anicura, en europeisk djursjukhusföretag som fram tills nyligen ägdes av Nordic Capital. Tidigare har han varit hos riskkapitalfonden The Riverside Company och hos KPMG Transaction Services. Han har en M.Sc. från Handelshögskolan i Stockholm och är dessutom Chartered Financial Analyst från CFA Institute.

Axcels Managing Partner, Christian Schmidt-Jacobsen, säger:

"Björn Larsson har solid erfarenhet från investeringssidan, private equity-branschen och från den operativa sidan genom sin senaste befattning hos Anicura som precis har sålts till Mars Petcare. Här spelade Björn som CFO en central roll i den framgångsrika utvecklingen av verksamheten under Nordic Capitals ägande samt i att transaktionen kunde genomföras effektivt med en stärkt avkastning som resultat. Jag är övertygad om att han i hög grad kommer att kunna bidra till att utveckla våra aktiviteter i Sverige och i Axcel som helhet.

Björn Larsson säger:

"Jag ser verkligen fram emot att börja på Axcel och ingå i en organisation med duktiga och engagerade medarbetare som utvecklar framgångsrika och hållbara företag tillsammans med deras ledningsgrupper."

Björn Larsson tillträder sin befattning hos Axcel den 1 september 2019. Med anställningen av Björn kommer partnergruppen hos Axcel bestå av:

• Christian Schmidt-Jacobsen, Managing Partner
  • Christian Frigast, Executive Chairman
  • Thomas Blomqvist, Stockholm
  • Björn Larsson, Stockholm
  • Christian Bamberger Bro, Köpenhamn
  • Lars Cordt, Köpenhamn
  • Asbjørn M. Hyldgaard, Köpenhamn
  • Christoffer Müller, Köpenhamn
  • Peter Nyegaard, CFO, Köpenhamn

Christian Schmidt-Jacobsen, Managing partner, Axcel

Mail: csj@axcel.dk

Axcel grundades 1994 och är ett nordiskt privatägt företag med inriktning på medelstora företag och med en bred bas av både nordiska och internationella investerare. Axcel har etablerat fem fonder med ett totalt aktivt kapital på drygt EUR 2,0 miljarder. Dessa fonder har gjort 53 plattformsinvesteringar, med nästan 100 större tilläggsinvesteringar och 43 exits. Axcel äger idag 10 företag med en sammanlagd årlig omsättning på cirka EUR 930 million och cirka 4000 anställda.