Axcel säljer EXHAUSTO till franska Aldes

den 24 juni 2016

Den franska familjeägda ventilationskoncernen Aldes köper   EXHAUSTO av ägarkretsen, som består av Axcel och VKR Holding.
EXHAUSTO är en ledande producent av lösningar på mekanisk ventilation till bl.a. bostäder, kontor, skolor och institutioner och är marknadsledande i Danmark och Norge och med växande marknadsandelar i Tyskland och Sverige. EXHAUSTO omsatte under 2015 ca. DKK 470 miljonerBolaget har omkring 320 anställda, varav 200 i Langeskov på Fyn.

Axcel inträdde i EXHAUSTOs ägarkrets under slutet av 2012 genom att köpa 60% av aktierna från VKR Holding, som själva behöll den resterande andelen av aktierna. Nu säljs samtliga aktier till Aldes.

"Jag är mycket tillfreds med att Aldes nu köper EXHAUSTO. Det är en perfekt match, som kommer att stärka EXHAUSTOs utvecklingsmöjligheter som en del av en stor internationell koncern, som redan finns närvarande i 60 länder", säger Casper Lykke Pedersen, vilken som partner hos Axcel har varit ansvarig för investeringen i EXHAUSTO.

Hos Aldes är man också mycket nöjd med att ett avtal nu har kommit till stånd:

"Köpet av EXHAUSTO är ett stort steg i vår internationella utveckling, som kommer att öppna dörrar på den skandinaviska och tyska marknaden. EXHAUSTOs knowhow passar perfekt till de krav som vi ställer i Aldeskoncernen, och kommer att ge oss resurser att öka vår tillväxt i Europa och resten av världen", säger Stanislas Lacroix, VD och styrelseordförande för Aldes-koncernen.

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fyra fonder med sammanlagt ca SEK 12,5 miljarder i kapitalåtaganden. Fonderna har genomfört 43 investeringar och mer än 80 större kompletteringsförvärv till dessa. 36 av företagen har sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 7 företag som tillsammans har en omsättning på närmare SEK 7 miljarder och ca 3500 medarbetare. För mer information, se www.axcel.se.

Om VKR

VKR Holding är ett holding- och investeringsaktiebolag, vars målsättning är att skapa värde genom finansiella investeringar och genom ägande av företag. VKR Hol-                      ding äger företag som förser människor med dagsljus, frisk luft och bättre miljö. VKR Holdings företag sysselsätter tillsammans ca. 13 500 medarbetare i fler än 40 länder. VKR Holding är ett fond- och familjeföretag, vars största aktieägare är VILLUM FONDEN. Läs mer på www.vkr-holding.com.

Om Aldes
Aldes-koncernen är en fransk familjeägd koncern, som levererar ventilationslösningar. Aldes grundades 1925 i Vénissieux och sysselsätter idag 1300 anställda med en omsättning på EUR 222 miljoner. Aldes-koncernen har aktiviteter i nästan 60 länder globalt och har en ledande position på många europeiska marknader. Läs mer på www.aldes.com.

Casper Lykke Pedersen, Partner

E-post: clp@axcel.dk