Axcel ingår partnerskap med familjen bakom en av världens ledande tillverkare av tillbehör till pickup-bilar

den 31 oktober 2017

Axcel ingår partnerskap med familjen bakom Mountain Top Industries – en av världens ledande tillverkare av tillbehör till pickup-bilar med huvudkontor i Fredrikssund i Danmark. Mountain Top har upplevt hög tillväxt under de senaste åren och Axcel kommer som ny partner att stötta en fortsatt expansion och inträdet på nya marknader. Mountain Top ägs i dag av Marie-Louise och Lars Bjerg, som båda fortsätter i bolagets ledning och som delägare.

Mountain Top Industries har tillverkat tillbehör till pickup-bilar sedan 1978 och företaget har utvecklats i nära partnerskap med kunderna som omfattar de ledande tillverkarna av pickup-bilar, d.v.s. Ford, Nissan, Renault, VW, Mercedes-Benz och Toyota.

De knappt 170 medarbetarna sysslar med design, utveckling och produktion på Mountain Tops anläggning i Frederikssund. Den nuvarande huvudmarknaden är Europa, där företaget är marknadsledande, men det finns potential för en global expansion.

”Efter flera år av hög tillväxt är nästa steg i vår utveckling att expandera både försäljning och produktion på en rad nya marknader, vilket vi bedömer bäst kan ske i partnerskap med Axcel. 2014 gick vi in i Australien, men vi ser även en stor potential på bland annat den amerikanska marknaden som är över tjugo gånger större än marknaden i Europa. Därför ser vi fram mot att kunna ta Mountain Top till nästa nivå i nära samspel med Axcel, som har erfarenhet av just internationell expansion”, säger VD Marie-Louise Bjerg.

Mountain Tops entré på den globala marknaden har lett till en fördubbling av försäljningen utanför Europa de senaste fyra åren och den delen står nu för mer än 20 % av företagets totala försäljning.

”Sedan företaget grundades 1951 har vi genomgått en omfattande utveckling som familjeägt företag. Därför är det ett stort beslut att sälja, men efter en längre tids överväganden och dialog känner vi oss säkra på att Axcel kan medverka till att föra Mountain Top Industries vidare”, säger director Lars Bjerg.

Marknaden för pickup-bilar har länge haft en stabil, positiv utveckling i Europa, Oceanien och Nordamerika och Axcel ser mot bakgrund av detta många möjligheter att fortsätta i tillväxtspåret:

”Marie-Louise och Lars Bjerg har genom fokus på produktutveckling, kvalitet och leveranssäkerhet skapat ett företag med ett brett spektrum av bra produkter och hög kundtillfredsställelse. Dessutom har Mountain Top uppnått en hög grad av effektivitet i alla processer, varför fokus framöver ligger på att skapa tillväxt på både etablerade och nya marknader, däribland USA där det säljs tremiljoner pickup-bilar om året”, säger Christoffer Müller, som är ansvarig för investeringen i Mountain Top hos Axcel.

Köpet av Mountain Top är den andra investeringen i Axcel V. Affären är beroende av konkurrensmyndigheternas godkännande.

Om Mountain Top

Mountain Top har tillverkat tillbehör till pickup-bilar sedan 1978 och har runt 170 medarbetare som sysslar med design, utveckling och produktion i Frederikssund i Danmark. 2014 öppnade Mountain Top ett försäljningskontor i Australien. Mountain Top levererar tillbehör till biltillverkare som Ford, Nissan, Renault, VW, Mercedes-Benz och Toyota för fabriksmontering, men säljer även tillbehör för eftermontering hos bilhandlare. Mountain Top har tilldelats affärstidningen Børsens gasellpris åtta gånger, senast 2017, och är för närvarande utnämnt av PwC i Danmark som ”Årets Ejerleder” (Årets ägarledare).

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är idag en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fem fonder med sammanlagt ca 17 miljarder SEK i kapitalåtaganden. Fonderna har genomfört 48 investeringar och mer än 90 större kompletteringsförvärv till dessa. 37 av företagen har sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 11 företag som tillsammans har en omsättning på närmare 11 miljarder SEK och ca 6000 medarbetare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Axcel

Director Christoffer Müller