Axcel ingår partnerskap med familjen bakom det svenska kosmetikföretaget IsaDora

den 1 februari 2018

Axcel investerar i IsaDora – ett av Nordens ledande kosmetikföretag med produktion och huvudkontor i Malmö samt ytterligare produktionsanläggning i Bern. IsaDora finns på mer än 40 marknader och är ett välskött företag med stor tillväxtpotential – grundat och drivet av ägaren, Ingvar Vigstrand med familj, sedan 1983.

Axcels investering ska ses i ljuset av att IsaDora har en mycket stark marknadsposition i Sverige och i övriga Norden, medan andra marknader rymmer en rad intressanta möjligheter till expansion. Kosmetikmarknaden är stabil och i tillväxt, driven av en ökad global efterfrågan.

"Ingvar Vigstrand har skapat ett unikt företag fullt av innovativa och duktiga medarbetare. Vi ser en stor och växande marknad med en årlig tillväxttakt i Norden på upp till 5 %, medan marknader som Mellanöstern, Sydeuropa, Östeuropa och Asien samtliga erbjuder spännande möjligheter och ännu högre tillväxttakt. Vi kan också konstatera att USA har en stor potential som kräver uppföljning och därför ser vi nu verkligen fram emot att tillsammans med IsaDoras ledning arbeta fram en detaljerad plan för framtiden”, säger partner Vilhelm Sundström, som är ansvarig för investeringen hos Axcel.

De knappt 200 sysselsatta arbetar med utveckling, produktion och marknadsföring dels på företagets huvudkontor i Malmö och dels hos dotterbolaget i Bern. IsaDora ansvarar själv för distributionen av sina produkter på den svenska marknaden och i ytterligare sex länder i Europa, medan de övriga marknaderna täcks av externa distributörer.

”Sedan företaget grundades 1983 har vi gjort en fantastisk resa som familjeföretag och har etablerat oss som nummer ett på den svenska hemmamarknaden. Det är alltid ett stort beslut att sälja sitt livsverk, men efter en längre tids dialog med Axcel känner vi oss säkra på att vi nu har hittat rätt partner för att ta IsaDora vidare till nästa nivå”, säger Ingvar Vigstrand, ägare och VD för IsaDora.

"IsaDora, som är ett innovativt företag inom colour cosmetics, är uppskattad av sina kunder och har goda möjligheter för att skapa organisk tillväxt. Det är precis ett sådant företag som vi som kapitalfond gärna vill samarbeta med och jag är därför mycket nöjd med att genomföra denna investering i regi av Axcel V, där vi nu har gjort tre investeringar”, säger Axcels Managing Partner, Christian Schmidt-Jacobsen.

Partnerna har kommit överens om att inte offentliggöra försäljningspriset. Affären kräver konkurrensmyndigheternas godkännande

Om IsaDora

IsaDora är en svensk producent och distributör av kosmetik med produktion och huvudkontor i Malmö samt ytterligare produktionsanläggning i Bern (Schweiz). IsaDoras produkter ligger inom kategorierna ögon, ansikte, läppar och naglar och produkterna säljs i ca 5 000 butiker i 40 länder. Huvudmarknaderna är Sverige, övriga Norden, Tyskland och Mellanöstern. I Sverige och i sex andra länder i Europa säljs produkterna direkt till varuhus, parfymerier, modebutiker och via e-handelskanaler, medan man i övriga länder säljer sina produkter via distributörer.   IsaDora ägs av företagets grundare och VD Ingvar Vigstrand och hans familj.

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är idag en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fem fonder med sammanlagt ca 17 miljarder SEK i kapitalåtaganden. Fonderna har genomfört 47 investeringar och mer än 80 större kompletteringsförvärv till dessa. 37 av företagen har sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 11 företag som tillsammans har en omsättning på närmare 11 miljarder SEK och ca 6 000 medarbetare.

Mer information:

IsaDora