Axcel förvärvar ledande hostingleverantör från Visma, med varumärkena Loopia och Active 24

den 18 juni 2018

• Axcel investerar i Loopia och Active 24, som tillsammans är en marknadsledande hostingleverantör, för närvarande med Visma som ägare.
  • Verksamheten erbjuder domänhantering, webhosting och value added services till cirka 350 000 små och medelstora företag samt till avancerade konsumenter på abonnemangsbasis.
  • Loopia och Active 24 är marknadsledande aktörer i Sverige respektive Tjeckien och har gott genomslag i Nederländerna, Norge, Serbien, Slovakien, Spanien, Storbritannien och Tyskland.
  • Verksamheten noterar organisk tillväxt på närmare tio procent och har dessutom vuxit genom ett nyligen genomfört förvärv.
  • Axcel kommer att stödja företaget i sin fortsatta expansion genom att erbjuda flera value added services till befintliga kunder, genom tillväxt på befintliga och nya geografiska marknader samt genom förvärv.

Loopia och Active 24 erbjuder domänhantering, webhosting och value added services som säkerhet, e-handel, Microsoft Office 365 etc. Produkterna säljs online i form av förbetalda abonnemang till cirka 350 000 små och medelstora företag samt till avancerade konsumenter, främst i Sverige och Tjeckien, med närvaro även i Norge, Serbien, Slovakien, Spanien, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Verksamheten har hittills haft Visma som ägare och har letts av John Hugosson som VD.

”Efter flera år av förbättrad lönsamhet och stark tillväxt är nästa steg i vår utveckling att öka vår marknadsandel på befintliga marknader genom tillväxt i value added services och genom förvärv på såväl befintliga som nya marknader. Så detta är det perfekta tillfället att gå in i ett samarbete med en aktiv investerare som Axcel, som kan hjälpa oss att förverkliga vår strategiska plan. Axcel har stor erfarenhet av att expandera teknikföretag, såväl organiskt som via förvärv, och jag är övertygad om att vi tillsammans kan ta Loopia och Active 24 till nästa nivå”, säger John Hugosson.

Loopia and Active 24 har under de senaste åren haft en bra utveckling, och nu tror Vismas ägare och ledning att verksamheten kan utvecklas ännu snabbare och bättre, oberoende av Visma.

”Genom denna försäljning fortsätter Visma-koncernen sin fokuserade utveckling som en ren SaaS-/programvaruverksamhet. Visma har vuxit snabbt organiskt och har genom över 160 förvärv kommit att bli den största programvaruaktören i Nordeuropa och den ledande leverantören av molnlösningar till företagskunder i Europa. Visma kommer att kombinera intäkterna från försäljningen av hostingverksamheten med sina redan starka resurser, för att fortsätta växa snabbt, både organiskt och via förvärv”, säger Øystein Moan, VD för Visma.

Företaget har noterat särskilt goda resultat de senaste åren genom att konsolidera sina befintliga plattformar, förbättra lönsamheten och växa organiskt. Dessutom har man bevisat att det går att växa lönsamt genom förvärv.

”John och hans team har lyckats få verksamheten att växa, samtidigt som man skapat en skalbar grund för en aggressiv organisk och förvärvsbaserad expansion. Det finns verklig potential för vidare expansion på befintliga marknader genom att öka försäljningen av value added services till befintliga kunder samt för expansion genom konsolidering, särskilt på befintliga geografiska marknader, men även genom att gå in på nya geografiska marknader i Europa. Vi ser fram emot att förverkliga företagets strategi tillsammans med John och hans team”, säger Christian Bamberger Bro, partner i Axcel med ansvarar för investeringar

Loopia och Active 24 är Axcel V’s sjätte investering. Axcel kommer att äga 100% av aktierna i verksamheten, minus en investering från ledningsgruppen.

Axcel grundades 1994 och är ett nordiskt privatägt företag med inriktning på medelstora företag och med en bred bas av både nordiska och internationella investerare. Axcel har etablerat fem fonder med ett totalt aktivt kapital på drygt EUR 2,0 miljarder. Dessa fonder har gjort 52 plattformsinvesteringar, med nästan 100 större tilläggsinvesteringar och 39 exits. Axcel äger idag 13 företag med en sammanlagd årlig omsättning på cirka EUR 1,4 miljarder och cirka 6 300 anställda.

Om Loopia och Active 24

Företaget bildades 1998 och är en marknadsledande leverantör av webbhosting, som erbjuder domänhantering, webhosting och value added services. Företaget säljer sina produkter online i form av förbetalda abonnemang till en växande kundbas bestående av cirka 350 000 små och medelstora företag samt avancerade konsumenter. Produkterna säljs under varumärket Loopia i Sverige och Active 24 i Tjeckien och har begränsad försäljning på andra europeiska geografiska marknader. Företagets huvudkontor ligger i Västerås.

Om Visma

Visma gör verksamheten effektivare genom att erbjuda programvara, handelslösningar, IT-lösningar och IT-relaterade projekt och konsultverksamhet. Visma förenklar och digitaliserar centrala affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. 760 000 kunder i Nordeuropa utnyttjar Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 350 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och nettoomsättningen uppgick år 2017 till NOK 9 346 miljoner.

Christian Bamberger Bro, Partner

E-post: cbb@axcel.dk

Tel.: +45 4099 3939

Christian Schmidt-Jacobsen, Managing Partner